Göteborgs Filmfestival pt2

Jag vet nu är det nästan två veckor sen vi var i Göteborg under filmfestivalen som hölls där. Så mitt inlägg kommer ganska sent. Men vad ska jag säga? Jag är för lat för att skriva varje dag. 

Hursomhelst såg jag tre filmer när jag var där varav en har det redan skrivits om i pt1. De andra två jag såg var Synecdoche, New York och Slumdog Millionaire. Två väldigt bra filmer som jag kan tipsa om. Tycker du bör se båda. Men Synecdoche kan bli lite för jobbigt att inte skriva mycket om så jag kommer koncentrera mig på Slumdog Millionaire.
 
Danny Boyle har med den här filmen gjort ett intressant experiment. Han har gjort en indisk film fast med amerikansk berättarteknik. Det funkar väldigt bra. Indier har en sorts charm över sig så det är svårt att ogilla karaktärerna i filmen, och den amerikanska berättartekniken fungerar bra.

Filmen har blivit nominerad till 10 oscar. Av de 10 nomineringarna tror jag man har en bra chans på iaf två statyetter. En staty för bästa foto, som är underbart fint i filmen. Fina bilder som fångar den rätta känslan man är ute efter eller en staty för bästa musik. Musiken i filmen blandar sig in och det känns nästan som att musiken och bilderna är ett. Ett utmärkt Soundtrack.

Nu blev det ett ganska långt inlägg där jag inte hann med så mycket iallafall. Men se både Slumdog och Synecdoche. De är båda värda sin granskning.

E den fabolöse filmtittaren



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0