Birdcage Inn (Kim Ki-duk, 1998)

Såg precis på Birdcage inn, som handlar om den 23 åriga Jin-a som börjar jobba på ett litet vandrarhem vid namn Birdcage inn. Affärerna går knackigt för Birdcage inn, så värdfamiljen behöver henne för att locka mer kunder till deras lilla vandrarhem, där hon får sälja sin kropp för i stort sett mat och tak över huvudet. Pengarna från hennes kunder går mestadels till hennes hallick som kommer till vandrarhemmet då och då och tar pengarna hon tjänat, samtidigt som värdfamiljen också tar en del av kakan och tjänar på det. Mamman och dottern avskyr henne, medans pappan och sonen vill krypa i sängs med henne.

Jag tyckte om den här filmen, gripande berättelse om en prostituerad. Man lider med Jin-a och hennes situation. Hon kan inte riktigt göra något åt sitt liv, hon har drömmar precis som alla andra, men vet att hon råkar illa ut om hon försöker förverkliga dem. En film om att försöka hoppas på bättre dagar, fast verkligheten är ganska hopplös. Hon blir avskydd av kunder och värdfamiljen, så allt blir väldigt gripande och man dras med i filmen. En del grejer i filmen var ganska förutsägbara, men det var inget som egentligen störde mig. Det är ganska lugnt tempo i klippningen, och det gillar jag, för det känns som om hon aldrig kommer därifrån. Den är ca 1 och 40 lång men håller en ganska bra nivå hela tiden, det svagaste partiet är i början av filmen tycker jag, men efter ca 15-20 min kommer den igång. Fotot i filmen funkar bra tycker ja, det är ganska så enkelt, bildspråket och kompositionen är helt okej, jag gillar det. Man får känslan av att hon känner sig jävligt liten i en jävligt stor och grym värld. En film som är värd att se tycker jag.

Lasse-Gurra Aktersnurra




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0